zaterdag 21 januari 2012

Mijn huis een thuis?

Mijn eigen huis is wel en niet mijn thuis. Ik heb een aantal dingen in huis waardoor het een thuis is. Met name mijn man en kinderen. Daarnaast staan er wat items in waar ik wel waarde aan hecht, maar verder is het nog niet mijn echte thuis zoals ik dat heel graag zou zien. We wonen inmiddels alweer 11 jaar in ons eerstgekochte huis. Doordat de gezinssituatie drastisch is veranderd, is het niet meer het huis waar ik me 'old and wise' in zie worden. Het is te klein en dat was het al toen we het kochten. Daarom dat we ook een hele verbouwing aan het huis hebben gedaan. Vooral om meer ruimte te creƫren. Dat is wel gelukt, maar toch blijft de ruimte binnen en buiten me wel eens benauwen. Om hier altijd te blijven wonen? Nee! Als ik door de wijk fiets dan valt me de hokkigheid en het klein wonen zo op. Alles is aan elkaar geplakt, ietdereen kijkt bij iedereen naar binnen, je privacy is toch wel beperkt, en het rare is dat iedereen het allemaal wel prima lijkt te vinden. Gelukkig maar! Maar mij benauwd het elke keer en steeds vaker. De wereld is zoooo groot en wij leven dan op zo'n mini klein stukje. Kan dat echt niet anders?

Dus wat doe je dan? Je gaat nadenken over verhuizen. En net in de tijd dat een woning te koop op de markt te zetten geen goed idee is, doen wij het toch. We gaan kijken wat er mogelijk is en bidden om open deuren zodat we uiteindelijk de ruimte waar we zo naar verlangen kunnen krijgen. Is het noodzakelijk? Nee. We kunnen leven zoals we nu doen en dat is luxe genoeg. Het is moeilijk om het plaatje kloppend te krijgen in mijn hoofd om aan de ene kant tevreden te leren zijn met wat je hebt en aan de andere kant dat grote verlangen hebt naar iets anders. Waarom heb ik dat verlangen toch? Het gaat niet weg. En zal ik tevreden zijn als ik inderdaad iets anders heb? We bidden veel om wijsheid. Het is niet erg om naar iets anders te verlangen. Hopelijk gaan we er wijs mee om en hopelijk is het ook Gods wil om dat te verwezelijken. Ik wil van mijn huis een echt thuis kunnen maken. Voor mij, maar juist ook voor mijn man en kinderen. We hebben een beginnetje gemaakt en tot nu toe alleen nog maar open deuren.

Dat gezegd hebbende... Hoe maak ik nou mijn huis tot eer van God en wat zegt de bijbel over je huis? Dat is een onderwerp waar ik me de komende tijd ook in zal verdiepen. Het wordt niet alleen mijn huis, maar het gaat veel verder.

Ps: zo groot en luxe als de foto bij dit stukje hoeft het niet te zijn hoor. Met een stuk kleiner zijn we ook zeer tevreden. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten