woensdag 11 januari 2012

Kerk wordt museum

Dit filmpje heb ik ooit gezien en is me altijd bijgebleven. Het gaat over de leegloop van de kerk. Een pastor begint zijn verhaal heel doeltreffend in een kerkje dat nu een museum is geworden. De mensen die daar vroeger naar de kerk zijn gegaan hebben hun geloof niet door kunnen geven zodat er jonge mensen naar dit kerkje zijn blijven gaan. Uiteindelijk is er niemand meer die naar het kerkje gaat en is het ingericht tot een museumpje. Het is ook de reden van leegloop in de kerken tegenwoordig. Het wordt niet belangrijk genoeg gevonden om naar de kerk te gaan. Men beleeft het geloof meer op een eigen manier en heeft daar geen kerk voor nodig, denkt men. Als de belangrijkheid van het gemeenschappelijk geloof binnen de kerk geen waarde meer heeft, zullen er nog vele kerken in een museum veranderen.

Mijn mening is dat je in een goed onderbouwde kerk juist groei kunt vinden in je eigen geloof. Ik heb de kerk nodig om met Christenen samen te zijn, samen te kunnen vieren, en vooral om gevoed te worden. De preken en dus verwoordingen van de bijbel heb ik nodig om te kunnen groeien, op het juiste spoor te blijven en om mijn mening te vormen. De kerk is niet het belangrijkste maar je persoonlijke geloofsleven met Jezus. De kerk kan je daarbij helpen, maar helaas ook afbreken. Het is daarom van wezenlijk belang dat je een goede kerk vindt. En dat is voor iedereen anders. Iedereen beleeft zijn geloof op een andere manier dus dé kerk bestaat niet. Daarbij komt ook dat ik het voor onze kinderen heel belangrijk vindt om in een fijne kerk op t groeien zodat zij ook kunnen groeien in hun geloof. Kinderen moeten een belangrijke plaats binnen de kerk hebben/krijgen. Ik denk dat ik eens op zoek ga naar pijlers wat een kerk tot een goede kerk maakt en wat niet. In een van mijn volgende blogs zal ik daar dus weer eens op terugkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten